.: HOME :. .: O HŘE :. .: STÁHNI :. .: FAQ :. .: FOTO :. .: ČLÁNKY :. .: DISKUZE :. .: ODKAZY :. .: NAPIŠTE MI :.
HOME HOME Simulátor železničního
uzlu Brno
Poslední verze: JOP DOZ 2.5. 16.10.2014
Ohlédnutí za pražským železničním dnem 2004

V sobotu 25.9.2004 se v několika stanicích v síti Českých drah konala oslava Dnu železnice. Já jsem se této akce zúčastnil v Praze, zde vám přináším krátký popis a své dojmy.

Příjezd

Do Prahy jsem se vypravil rychlíkem R634, po malinkém zdržení způsobeném stáním u vjezdové návěstidla Prahy hl.n. před vjezdem do třetího Vinohradského tunelu jsme dojeli se zanedbatelnými 7 minutami zpoždění. Ihned po vystoupení z vlaku jsem zkoumal provoz na hlavním nádraží. (Bylo dostatek času ? první akce začínala až po jedenácté hodině.) Například na vedlejší koleji stála v těchto končinách nevídaná dvojice ? ?plecháč? 242 235 a ?laminátka? (240) tažená ?barčou?. Ta je za několik okamžiků po mém objevu odtáhla do Braníka na výstavu. Sledoval jsem také příjezd EC Slovenská strela se strojem 350 017, prohlédl jsem si zajímavou polskou soupravu na EC Praha jedoucí do Varšavy, nakonec jsem sledoval příjezd EC 70 Antonín Dvořák - česká souprava, v čele eso. Mezitím jsem též viděl několik strojů řad 150/1, 162/3,362/3, zde velice častých.

 

Prohlídka dopravní kanceláře

V cca 11 15 přijel k prvnímu nástupišti zvláštní MOs z Prahy Braníka(Plzeňská ?esmeralda? 812 613-8+vložený vůz+řídící vůz 912) se zájemci o prohlídku dopravní kanceláře v Praze hl.n. Připojil jsem se ke skupině. Prohlídka se vzhledem k počtu zájemců uskutečňovala po skupinách, já byl členem druhé. Doprava je umístěna v druhém patře a je vybavena nejmodernějším zabezpečovacím zařízením od fy AŽD s rozhraním odpovídajícím JOP. Zobrazování reliéfu kolejiště se uskutečňuje na 2 velkoplošných panelech(každý o velikosti1365x1025 mm) pověšených na stěně, třetí panel je využit pro zobrazení tabule příjezdů/odjezdů a záběrů kamerového systému. V jedné směně je v dopravní kanceláři jeden výpravčí hlavní služby, dva výpravčí panelisté a operátorka obsluhující informační systém (tabule+hlášení o vlacích). Výpravčí panelisté mají nádraží rozděleno ?svisle? hranou předělu oněch 2 panelů, jeden tedy obsluhuje zhlaví nad Seifertovou ulicí, druhý ?tunelové? zhlaví. Oba mají navíc před sebou osmnáctipalcový LCD monitor, na kterém provádějí volby(kurzor se ve velkoplošném zobrazení nezobrazuje) a případně si ještě pro kontrolu zobrazí detail kolejiště. Technologickou úroveň tvoří technologické počítače a prováděcí počítače. Technologické počítače jsou spolu s dalšími prvky pro komunikaci umístěny ve stavědlové ústředně. Komunikace mezi technologickými PC, zadávacími počítači i počítači bezobslužných pracovišť je vedena po optických kabelech. Jako nedostatek systému považuji to, že na systém není navázána GTN (graficko-technologická nástavba, jako třeba u tratě Č. Budějovice ? Horní Dvořiště) a dopravní dokumentace se tak musí zapisovat ručně. Při prohlídce jeden nejmenovaný zaměstnanec ochotně odpovídal na všechny dotazy návštěvníků - sám jsem několik dotazů položil a byly uspokojivě odpovězeny. I z tohoto důvodu se mi celkově tato prohlídka velice líbila.

 

Odjezd, návštěva depa Vršovice

Zvl. MOs měl přibližně po půl dvanácté odjet zpět do Prahy Braníka, ale než se v dopravě vystřídali všichni zájemci, tak se postupně dopracoval k více jak půlhodinovému zpoždění. V Krči jsme dojeli ?parovku? a tak se čekalo, než ona nejdříve odjede (také do Braníka). Na jižní spojku záhy z Krče odjížděli "uhláci" (Falls, myslím, že neložené), zřejmě na Plzeň. S mírným zpožděním jsem se tedy dostal do Braníka. Zde se konala výstava lokomotiv, ale neměl jsem příliš času ji prohlídnout (byla tam např. laminátka, plecháč - ty, co jsem ráno viděl na hlavním, dvousystémovka 371 004, peršing (151čka), 141 001, stroj "Lego" 704 008, bardotka, malý čmelák 742?.)

Motor byl tím, že si strojvedoucí přelezl na druhé stanoviště otočen a jelo se do Vršovic na prohlídku depa(úvratí přes Vršovice os.n.). V depu jsme přejeli točnu a lidi se rozutekli z motoráku. Mě především zaujala velice pěkná ?duhová energie? (lokomotiva 150 001-reklamní nátěr ČEZu), k vidění byli samozřejmě i zástupci motorové trakce. Prohlídka ale bohužel netrvala dlouho, motorák musel z důvodu blokace točny depo po cca 15 minutách opustit. Stejnou cestou jel zpět do Braníku. Já nyní vystoupil již ve Vršovicích, kde jsem přesedlal na parní vlak jedoucí na Smíchov. Rozhodně zajímavé cestou bylo podjíždět Nuselský most a jízda přes Vltavu. Na Smíchově jsem si počkal na 471, která za cca 5 minut přijela. (Dělala vyhlídkové jízdy na ?Most inteligence? ? to byl můj další cíl). Velice tiše a bez drncání (i na výhybkách) jsme opustili Smíchov, okolo závodiště v Chuchli a Strakonické ulice jsme dojeli až do Radotína, zde nás míjelo IC do Norrimberka. Změnili jsme směr jízdy a jeli zpět, tentokrát ale po levé koleji, která se u Chuchle začíná zvedat k tunelu a odb. Tunel. Po projetí tunelu ?paňták? zpomalil, aby si každý mohl kochat pohledem na údolí a Vltavu z našeho nejdelšího, 910 metrů dlouhého, železničního mostu, přezdívaného podle stavitelů ?Most inteligence?. Celý most byl postaven jako dvojkolejný, ale druhá kolej nebyla nikdy položena. Po mostě je vedena pouze nákladní doprava, což tuto jízdu činilo o to zajímavější. Jeden oblouk mostu je i nad žst Praha Braník, ale to jen tak na okraj. Vystoupil jsem v Krči(?panťák? pokračoval dál na hlavní) a vrátil se s ?esmeraldou? znovu do Braníka, kde byl opět výchozí bod pro třetí akci ? návštěvu odstavného nádraží Jih (ONJ).

 

Odstavné nádraží Jih

?Esmeralda? tedy (opět úvratí přes Vršovice) jela na ONJ. Krom běžně známých odstavených vozů bylo k vidění i ?Pendolino? a to hned tři kousky. 680 001 bylo částí vyjeté z haly, 680 002 stálo za ním v hale a ?trojka? stála kousek dál venku na nekryté koleji. Zastavilo jsme těsně vedle něho, jeho sedačky byly ještě zakryté igelitem. Při zastaveních bylo zakázáno vystupovat, což mi trochu vadilo, ale chápu to. Téměř každý si udělal několik fotek a jelo se zpět do Braníka. Já (tentokrát už definitivně) vystoupil ve Vršovicích a s R639 jsem jel domů.

 

Celou akci hodnotím jako povedenou a nesmírně zajímavou, protože se člověk podívá na neobvyklá a jinak nepřístupná místa.

 

 

Plánek trasy, kterou jsem projel (GIF, 12 kb)

 

 

Návazné Užitečné odkazy

Higgiho fotografie a videa z této akce

Článek: Neveselá historie "Mostu inteligence"

Plakát Pražský železniční den

© 2005-2014 Koudy Šíření obsahu webu bez souhlasu autora není dovoleno; Powered by PHP&MySQL, HTML 4.01 Transitional Valid